vrijdag 18 maart 2016

Week 6 - Playtesten

Deze week stond in het teken van de playtest, eindelijk een kans om onze ideeën te testen met de doelgroep. Valentijn en Liam zijn langs bejaardentehuis de Westerhaven geweest in Hoorn. Hier hebben we samen prototypes mogen spelen met 2 bewoners van het tehuis.

Gedachten/aannames voor de research
We verwachten bejaarde mensen die nog erg actief in het leven staan maar wel al in het bejaarde tehuis wonen. Deze mensen zijn nog bij de les en kan je zeker niet “foppen”.

Onze verwachting is dat het spel een simpele vormgeving moet hebben met veel kleur zodat alles duidelijk te onderscheiden is. Het uiterlijk van het spel hoeft niet thematisch te zijn omdat ouderen her minder om geven.
De spelregels moeten simpel zijn, hoe ouder je wordt hoe lastiger het is om nieuwe dingen te leren. Dus hoe minder er geleerd hoeft worden om het spel te spelen hoe beter.

Het zou een pro zijn als je het spel enige overeenkomsten zouden kunnen laten hebben waar de doelgroep me bekend is. Dit lijkt ons handig om het spel laagdrempeliger te maken om te gaan spelen.
Ook hebben we een begeleider kunnen spreken over wat ze er nou van vind en haar ervaringen kunnen horen over het spelen van games.


Playtest Rush.

Playtest Tense.

Bevindingen

De doelgroep ervaarde beide spellen als te klein, er werd zelfs voorgesteld dat het beter zou zijn als de spellen 2x het huidige formaat zouden hebben.

Bij Tense hadden de spelers moeite om de kleine blokjes goed te plaatsen.
Bij de Rush game was het probleem dat de testpersonen de blokjes over de diagonale as gingen schuiven wat niet de bedoeling was.

De begeleider gaf benadrukte deze punten zelf ook na de tests.

Playtest 2

In de les van Action Design Principles hebben we ook nog het spel gepresenteerd en laten spelen door Tim en Hannah. Zij gaven ons wat tips over het balanceren van het spel, deze tips hebben wij verwerkt en toegepast. Zo hebben wij bijvoorbeeld meer oneven dan even nummers in het spel gebracht. Tim en Hannah liepen namelijk af en toe vast op het moment dat er alleen maar even opties waren.




Geen opmerkingen:

Een reactie posten